Thursday, November 3, 2011

Cerita Si Pembuat Kek : Bukan Tak Leh Terima..

Terkesan sangat hati saya..ada orang tinggalkan komen kat blog lama sy..
tentang kapkek dan kek kawin yang kononya ditempah oleh adiknya untuk majlis perkahwinan :


nisa: dh rasa cup cake & kek pengantin adik saya kawin, secara jujur rupa mmg cantik, tp texture kek x gebu, relai aje n toke kurang mesra...jgn marah


Tak tau lah sapa adik dia..bila dia buat tempahan dan kek apa? no body knows..tak de detailnya..sapa2 pon boleh tulis kan? Rasanya paling akhir sy buat kek kawen orang pada sept yang lalu..yang tu tak antar ke tempat atau umah pengantin..dia pikap sendiri..


Ok..mcm ni la..bukan tak leh komen ya..komen tu kadangkala perlu untuk memperbaiki keadaan dan mempertingkatkan mutu..Sy pon tak mengharapkan pujian..sy suka bila pelanggan gembira..pernah juga ada pelanggan meroyan kat fb..sindir2 sy bila sy tulis status ttg tak pulangkan barang dipinjam - abis dah seminggu dipinjam - nak diguna semula..takan kita tak leh mintak? Kenapa marah bila saya soh hantar balik > bila baca status sy tau pulak marah/terasa..yang awk simpan brg orang berhari2 sampai org tak dapat guna tu mcm ne? dah le kita cas masa dia guna je..patutnya u kena byr ikut berapa hari u simpan benda tu..kita ni banyak tolak ansur saja..jadi masing2 kena sama2 memahami la..give n take...


saya biasa terima komen - yang paling banyak komen :


- mahal la kan..uiiiii..mahalnyerrrrr...pas tu - tak leh kurang ke kak??


tu sinonim dgn masyarakat yang dah dibayangi kek dari kedai bangsa lain berpuluh tahun lamanya...membanding dan membeza harga tu dah tentulah kan..tak pernah yakin dgn produk kita .. dan memandang rendah kebolehan orang lain...


kok kita ni dapat untung atau tak..kos d tangggung banyak ke tak dia x kesah kan?? Yang penting pelanggan nak dapat kek yang harga murah, rasa sedap dan berkualiti tinggi, design meletop...betul?? 


Yang nak free tasting, jangan cerita la..dtg nak rasa macam2 kek yang sy jual...saya ni bukan nak kedekut la, kalau ada dalam simpanan sy, sy bagilah rasa,,kalau tak , mintak maaf..lg satu nak tanya..kalau anda menempah banyak2 kek kat kedai asing pon, ada free tasting ke? berjenis kah dapat rasanya? so jangan le suka2 nak kata homebaker ni lokek ke apa..


Meh sini skg sy nak cerita - kek tak gebu?...relai?...ok, gebu maksudnya apa? Nak gebu mcm kek span kedai ke? Buttercake normal la relai, mengeluarkan crumb, tapi bukanlah hancur..pilihan kek pon kena tgk juga, kalau jenis kek yang kering - buttercake vanila, dia x kan jd moist macam choc moist tu, walau kita tambah sedikit cecair, kek yang ada cecair akan pendek jangka hayatnya..


kalau choc moist mmglah tak sebab ada kandungan cecair yang banyak..yg kat kedai tu derang tambah agen elmusi, mixer derang pon besar dan power..sebab tu hasilnya spongy gebu..pengguna kenalah faham, kami ni homebakers..peralatan kurang, walaupon bahan sama tapi hasil mmglah tak sama...so nak kek yang gebu halus cantik - silalah beli kat kedai kek ya..


Apa agen elmusi yang derang guna? Salah satu yang pasti adalah arak/wine/brandy/rum..ni diterangkan sendiri oleh satu chef yang ajar kami..so bolehke kek kita bubuh menda2 tu? Sendiri mau ingatlahhhh....fungsi arak tu adalah sebagai agen pembaur lemak dalam adunan..tekstur akan jadi lebih halus dan gebu serta tahan lama walau berbulan2 disimpan kata chef Yee...


Last sekali, Nisa ni dakwa sy kurang mesra..hehe. Sy rasa sy ni mudah tersenyum pada sesiapa, jarang bermuka masam..Tak pe la..suka ati apa nak kata, siapa kenal saya dia tahu macamana saya..semesra2 org pon, takan nak menyengih tak tentu pasal 24 jam?? tetiba je nak ramah dgn semua orang? 


Tak pe la, sy faham..tak mudah nak puaskan ati semua org..sy pon tau mungkin sesekali sy ada buat silap kan..no body perfect, i'll take it as a challenge..tapi kalau betul2 Nisa ni ikhlas, dia email/call sy persoanlly bgtau...bukan tulis kat komen tu..Sy tak marah, cuma rasanya tak molek kan...ia akan memberi kesan kepada org lain..kalau sy pon, sy tak puas ati ttg sesuatu benda,  sy akan jumpa personaly ..  bgtau je la apa yg tak kena..then settle..insyaallah...

2 comments:

Penoreh Getah said...

komen je berani...sila dtg tunjuk muka....bincang elok2...kalau betul lah kan...tk perlu nk takut..eh kak

cguct1970 said...

ya lia..gitulah. Tapi tak pe la lia..hehe